Ο Δήμαρχος ζητά από την Κυβέρνηση να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Ο Δήμαρχος ζητά από την Κυβέρνηση να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Με πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου Ευόσμου – Κορδελιού και τη στήριξη του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου πραγματοποιήθηκε σύσκεψη παρουσία του Δημάρχου Κορδελιού – Ευόσμου, Κλεάνθη Μανδαλιανού, του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα, της επικεφαλής του πρωθυπουργικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη, Μαρίας Αντωνίου, του Προέδρου του Εμπορικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλη Ζορπίδη και του πρόεδρου του Εμπορικού Συλλόγου, Κώστα Βασιλειάδη, στην οποία οι εκπρόσωποι του Δήμου προέβαλαν το ζήτημα της ανάγκης άμεσης ενίσχυσης του εμπορικού κόσμου της πόλης και συγκεκριμένα ζητήθηκε να ικανοποιηθεί το αίτημα του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου για έκτακτη οικονομική ενίσχυση με 1.000.000 ευρώ από το Υπουργείο Εσωτερικών, με σκοπό τα χρήματα αυτά να φτάσουν στις χειμαζόμενες επιχειρήσεις του Δήμου, οι οποίες πλήττονται ακόμα περισσότερο από το καθολικό lockdown.


Η διάσκεψη πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα με όλους τους εμπλεκόμενους να δεσμεύονται στην κατεύθυνση στήριξης του δίκαιου αιτήματος του Δήμου, προκειμένου να αναχαιτιστεί η παρατεταμένη περαιτέρω κρίση στην οποία έχουν περιέλθει η επιχειρήσεις του Δήμου.

Ο κ. Μανδαλιανός τόνισε εμφατικά στους συνομιλητές του την επιτακτική ανάγκη της οικονομικής ενίσχυσης από την Κυβέρνηση, παραθέτοντας τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στο Δήμο μετά και τα τελευταία έκτακτα υγειονομικά μέτρα: «Εκπροσωπώντας ως Δήμαρχος το δεύτερο μεγαλύτερο Δήμο της Βόρειας Ελλάδας, με περίπου 150.000 κατοίκους και 1800 μικρομεσαίες επιχειρήσεις στους κόλπους του, οφείλω να προασπιστώ τα συμφέροντά του. Πρώτα απ΄ όλα θεωρώ πώς ο τόπος μου κατά κάποιο τρόπο αδικήθηκε από την απόφαση του lockdown, με τα δεδομένα που αυτή ελήφθη. Τη σέβομαι, όμως, γιατί και ως γιατρός αντιλαμβάνομαι ότι εκείνο που προέχει είναι το ύψιστο αγαθό της υγείας και αυτό οφείλουμε όλοι να το σεβαστούμε και να ακολουθήσουμε τις οδηγίες. Από ΄κει και πέρα καταλαβαίνετε ότι αυτό έπεσε σαν κεραμίδα στο κεφάλι όχι μόνο το δικό μας, αλλά του συνόλου των δημοτών, οι οποίοι είναι ήδη κουρασμένοι, εξαντλημένοι και βρίσκονται στο χείλος της οικονομικής καταστροφής. Και εξηγώ: Ο Δήμος μας είναι ένας πολυπληθής Δήμος, έχει έντονη κοσμική ζωή, έχει πολλά μαγαζιά και επιχειρήσεις και αποτελεί κέντρο αγοράς. Είμαστε ένα κομμάτι της αγοράς του πολεοδομικού συγκροτήματος. Όμως αυτοί οι άνθρωποι καλούνται να περιοριστούν περαιτέρω, να κλειστούν στα σπίτια τους, να κλείσουν τα μαγαζιά τους, που λειτουργούσαν με παρηγορητικές λύσεις όπως αυτή του click away. Ξαφνικά όλοι αυτοί οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με την ανέχεια. Άνθρωποι κιμπάρηδες, σοβαροί, υπεύθυνοι και εργατικοί που στηρίζουν το μέλλον αυτού του τόπου, ξαφνικά βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής. Κανείς μας δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα των μέτρων προστασίας της υγείας, όμως πρέπει να γίνει αντιληπτό από την κεντρική πολιτεία ότι έκλεισαν τα μαγαζιά σε έναν μεγάλο δήμο που μοιάζει με την Θεσσαλονίκη και συμβαίνει το παράδοξο από τη μία μεριά του δρόμου να επιτρέπεται μόνο ο περίπατος και από την άλλη τα πάντα, επειδή είναι άλλος Δήμος. Καθημερινά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μας χάνουν εισόδημα και πελάτες. Έχουμε έναν αγανακτισμένο κόσμο, έχουμε έναν επιχειρηματικό κόσμο προ του χείλους της ανέχειας, έχουμε συκοφαντίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, από δεν ξέρω τι πολιτικά στοιχεία και δεν μπορεί να μην σταθούμε στο πλευρό αυτών των ανθρώπων που αποτελούν τον Εμπορικό Σύλλογο Ευόσμου Κορδελιού, που είναι σοβαροί άνθρωποι και ζητούν το αυτονόητο, μία τόνωση των επιχειρήσεων τους, έχοντας δεχτεί ένα ακόμη χτύπημα σε μια ήδη επιβαρυμένη περίοδο. Έχει γίνει ήδη επιστολή από το γραφείο μου προς τον κύριο Βορίδη, προκειμένου να έχουμε μία χρηματοδότηση ύψους 1.000.000 ευρώ από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς πόρους για τόνωση του Δήμου, προκειμένου να βοηθήσει τους επιχειρηματίες και είναι αυτονόητο ότι πρέπει να τονώσουμε αυτούς τους ανθρώπους. Δεν ζητάμε να αποδείξουμε την αναγκαιότητα του lockdown, την ξέρουμε την αναγκαιότητα του. Ακούγεται παράδοξο για 12 κρούσματα να κλείνουμε έναν ολόκληρο Δήμο, αλλά το σεβόμαστε αυτό. Το θέμα είναι ότι απαιτούμε οι πολίτες και πρώτος εγώ, οικονομική βοήθεια και στήριξη από την πολιτεία προς τον εμπορικό κόσμο, γιατί κάποια στιγμή αυτός ο κόσμος θα κινδυνεύσει να πεθάνει από την πείνα, παρά από τον κορωνοϊό. Με αφορμή αυτήν την πρωτοβουλία θέλουμε να απαντήσουμε σε όσους μας κατηγόρησαν για κρυφές ατζέντες για τη δημιουργία καμπ προσφύγων, όπως και για αναλγησία και απρέπεια. Ζητούμε τη βοήθεια της κεντρικής κυβέρνησης. Ένα ακόμη αίτημα είναι να μπορέσουν να ανοίξουν τα καταστήματα από Δευτέρα με αυστηρά μέτρα, αφού επιδημιολογικά φαίνεται να είμαστε σε καλό επίπεδο».

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Ενώνω τη φωνή μου με του Δημάρχου, προσυπογράφω 100% σε όσα είπε και θα επικοινωνήσω κι εγώ με τον Υπουργό Εσωτερικών για να ενισχύσω το αίτημα του Δήμου για αποζημίωση των επιχειρήσεων τοπικά. Είναι η πραγματική διάσταση των όσων συμβαίνουν στο Δήμο.

Υπάρχει θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού και γι αυτό εγείρει τους προβληματισμούς για τα συγκεκριμένα μέτρα, όχι για το υγειονομικό κομμάτι, αλλά για το οικονομικό σκέλος. Σε επίπεδο Περιφέρειας υλοποίησης βρισκόμαστε στη φάση σχεδιασμού ενός δεύτερου προγράμματος, που αυτή τη φορά θα εστιάσει στις μικρές επιχειρήσεις σε εκείνες που δεν κατάφεραν να ενταχθούν στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ που τρέχει τώρα. Όμως στο τρέχων πρόγραμμα η Περιφέρεια μας, που αυτό είναι από τα κακά ενός καλού νέου, είμαστε πρωτοπόροι στην απορροφητικότητα, έχουμε απορροφήσει όλα τα χρήματα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ένα ευρώ στην τρέχουσα περίοδο. Όμως σε πέντε με έξι μήνες από τώρα ξεκινά το νέο ΕΣΠΑ, που ήδη σχεδιάζουμε να καταθέσουμε, για ένα πρόγραμμα στήριξης των μικρών επιχειρήσεων. Χθες, μάλιστα είχα μία τηλεδιάσκεψη με τον Υπουργό Ανάπτυξης αρμόδιο για ΕΣΠΑ και τον Γενικό Γραμματέα, τους κυρίους Τσακίρη και Σκάλπο και ζήτησα να εξοικονομηθούν πόροι από το ταμείο ανάπτυξης από τα 32 δισεκατομμύρια που η κυβέρνηση με μεγάλη επιτυχία κατάφερε να εξασφαλίσει για τη χώρα μας, να δοθεί ένα τμήμα τους που δεν θα ξεπερνά τα 100-120 εκατομμύρια ευρώ για τις Περιφέρειες προκειμένου αυτές να τρέξουν αύριο το πρωί ένα πρόγραμμα στήριξης των μικρών επιχειρήσεων. Επομένως έχουμε αυτούς τους δύο διαφορετικούς δρόμους για να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τις μικρές επιχειρήσεις ».

Η κυρία Αντωνίου από την πλευρά της συμφώνησε με την αναγκαιότητα στήριξης του εμπορικού κόσμου του Δήμου και τόνισε πώς «είμαι εδώ για να μεταφέρω στον Πρωθυπουργό της χώρας και τους αρμόδιους Υπουργούς το αίτημα σας, ως Δήμος Κορδελιού Ευόσμου. Πρέπει να κρατήσουμε ζωντανή την επιχειρηματικότητα, η οποία ξέρω ότι έχει πληγεί από αυτή την πανδημία. Σε συνεργασία με τις Περιφέρειες μας και τα Υπουργεία είμαστε εδώ να καταθέσετε συγκεκριμένες προτάσεις και να τις μεταφέρουμε για να βοηθήσουμε επιπλέον με όποιον τρόπο μπορούμε».

Ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης κατέθεσε τη διαπίστωση πώς «το Επαγγελματικό Επιμελητήριο βλέπει ότι η αγορά δεν πάει καθόλου», ενώ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ευόσμου Κορδελιού, Κώστας Βασιλειάδης σημείωσε ότι: «Σκοπός αυτής της σύσκεψης ήταν να βρούμε ένα τρόπο να μιλήσουμε στα ανώτερα κυβερνητικά κλιμάκια και να βρούμε τον τρόπο με τον οποίο θα καταφέρουμε να στηρίξουμε τον κλάδο τον επαγγελματιών, ο οποίος έχει πληγεί ειδικά στον τόπο μας μετά το τοπικό lockdown των τελευταίων ημερών. Το πάγιο αίτημα του συλλόγου μας είναι η στήριξη των επαγγελματιών και να μπορέσει ο τόπος μας να μπει στο ίδιο καθεστώς με την υπόλοιπη περιοχή της Θεσσαλονίκης».

Προηγούμενο
Copyright © 2024 Δήμος Κορδελιού Ευόσμου

Σύμφωνα με το άρθρο 266 του N. 5037/2023 (ΦΕΚ 78/28.03.2023 τεύχος Α΄) που αντικαθιστά την υποπερίπτωση 26 περ. β παρ. Ι άρθρου 75 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.
Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρ- μόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153).»

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη (ΦΕΚ 2549Β/2023) :

«Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Με τις διατάξεις της παρούσας εξειδικεύονται τα οριζόμενα στην υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), αναφορικά με τη μέριμνα των Δήμων σχετικά με την εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών(α) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, (β) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, (γ) εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των περ. "(α)" και "(β)" του παρόντος άρθρου και (δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, να προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων κατά το χρονικό διάστημα από την 1η μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους και τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται οι διαμορφωμένοι, συντηρημένοι κήποι των ως άνω
χώρων.
Άρθρο 2
Διαδικασία καθαρισμού
1. Ο απαιτούμενος καθαρισμός περιλαμβάνει:
α. Υλοτομία και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, καθώς και των κλαδιών που βρίσκονται σε άμεση επαφή με κτίσμα.
β. Απομάκρυνση της καύσιμης φυτικής ύλης που βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους όπως ενδεικτικά το φυλλόστρωμα, τα ξερά χόρτα και τα κατακείμενα ξερά κλαδιά.
γ. Αποκλάδωση της βάσης της κόμης των δέντρων και αύξηση του ύψους έναρξής της από την επιφάνεια του εδάφους, ανάλογα με την ηλικία και το είδος του δέντρου. δ. Αραίωση της θαμνώδους βλάστησης ως προς την κάλυψη του εδάφους.
ε. Απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων.
2. Οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού της παρ. 1. Απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη ή η ανεξέλεγκτη διαχείρισή τους.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις - Μέριμνα Δήμων
1. Ο οικείος Δήμος προβαίνει στην ενημέρωση των υπόχρεων, για το περιεχόμενο της παρούσας και ειδικότερα της υποχρέωσης καθαρισμού μέχρι 31η Μαρτίου εκάστου έτους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως ενδεικτικά με ανάρτηση στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του οικείου Δήμου, αποστολή ενημερωτικού υλικού στην ταχυδρομική ή ηλεκτρονική διεύθυνση του υπόχρεου ή τυχόν αντικλήτού του, ενημερώσεις στα καταστήματα του Δήμου ή των Δημοτικών Διαμερισμάτων, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους, σε συνεργασία με την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η ενημέρωση των υπόχρεων λαμβάνει χώρα έως την 28 Απριλίου.
2. Για την ανεύρεση των στοιχείων του υπόχρεου, ο οικείος Δήμος δύναται να ανατρέχει σε δεδομένα που τηρούνται στα αρχεία του, καθώς και στα δεδομένα του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Εφόσον ο οικείος Δήμος διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα στους υπόχρεους να αιτηθούν (π.χ. με φυσική παρουσία, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά ή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω gov.gr για το σύνολο των Δήμων), τη διενέργεια καθαρισμού με χρέωση της αντίστοιχης δαπάνης στο όνομά τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του οικείου Δήμου ή από ιδιωτική εταιρία με την οποία ο οικείος Δήμος έχει συνάψει σχετική σύμβαση. Στις παραπάνω περιπτώσεις, μόνη η υποβολή της αίτησης δεν αναστέλλει τις προθεσμίες για την διενέργεια καθαρισμού και δεν απαλλάσσει τους υπόχρεους από την υποχρέωση καθαρισμού με ίδια μέσα. Η υποχρέωση εκπληρώνεται με την πραγματοποίηση του καθαρισμού και μόνον.
4. Ο οικείος Δήμος οφείλει να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους (ύστερα από καταγγελία ή και αυτεπαγγέλτως) για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων του άρθρου 1, προσηκόντως και με τη δέουσα επιμέλεια, καθ’ όλη την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
5. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης αυτού, ο οικείος Δήμος ακολουθεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσας.
Άρθρο 4
Μέριμνα υπόχρεων
1. Οι ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές των εκτάσεων του άρθρου 1 της παρούσας οφείλουν να εκπληρώνουν την υποχρέωση καθαρισμού, να συναινούν και να επιδεικνύουν ανοχή στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, αυτοψίες και ενέργειες των αρμοδίων οργάνων του οικείου Δήμου και των αρμόδιων πυροσβεστικών υπαλλήλων για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους, να προβαίνουν σε καθαρισμό των χώρων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας και να συντηρούν αυτόν, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
2. Οι υπόχρεοι, μετά την ολοκλήρωση του αρχικού καθαρισμού, καθώς και της συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δύναται ενημερώνουν σχετικά τον οικείο Δήμο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ενδεικτικό υπόδειγμα της ως άνω δήλωσης αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.
Άρθρο 5
Κυρώσεις - Αυτεπάγγελτος καθαρισμός
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, επιβάλλεται ή καταλογίζεται αντίστοιχα εξ ολοκλήρου στον/στους υπόχρεους από τον οικείο Δήμο:
α. πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ,
β. δαπάνη του αυτεπάγγελτου καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών.
2. Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την επίδοση, θυροκόλληση ή κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου, ο παραβάτης δύναται να υποβάλλει έγγραφη ένσταση στον οικείο Δήμο, παρελθούσης δε άπρακτης της ως άνω προθεσμίας και εφόσον η υποβαλλόμενη ένσταση δεν έχει γίνει αποδεκτή, το επιβληθέν πρόστιμο οριστικοποιείται. Στην περίπτωση συμμόρφωσης εντός της άνω προθεσμίας με την υποχρέωση καθαρισμού, ο οικείος Δήμος εκδίδει απόφαση μείωσης έως και 50% του προς επιβολή προστίμου. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου Δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
3. Μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας ή εφόσον έχει υποβληθεί ένσταση η οποία δεν έχει γίνει αποδεκτή, ο οικείος Δήμος υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς.
4. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος Δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς και βάσει αυτής, υποχρεούται σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων για την άρση του κινδύνου (Παράρτημα Γ’).
5. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των στοιχείων των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου και των προθεσμιών που αναφέρονται σε αυτήν.»

Σύμφωνα με την υποπερ. 26 περ. β’ παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), ισχύουν τα εξής:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μaΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.

Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153)